Tato webová stránka používá cookies. Cookies mohou být použity pro marketingové účely, statistické a přizpůsobení služeb individuálním potřebám uživatele. V nastavení webového prohlížeče, který používáte, můžete změnit způsob nakládání se soubory cookies. Používání této webové stránky bez změny nastavení souborů cookies znamená, že budou uloženy do paměti. Další informace
Souhlasím s používáním Cookies

Problém se startérem již potkal mnoho automobilistů. Startér, neselže-li autobaterie nebo alternátor, je další velmi důležitý prvek startovací soustavy. Startéry taktéž řadíme do kategorie zásobování energií. Dokážeme-li si pomoci v případě špatného dobíjení a vůz nakonec nastartujeme, je-li problém se startérem, např. prokluzuje volnoběžka anebo nespíná spínací cívka, pak prostě musíme s vozidlem do servisu.

Nejčastější závadou startéru jsou spotřební díly, hlavně pouzdro, uhlíky a volnoběžka. Po určité době používaní jeví známky opotřebení například rotor startéru, konkrétně kolektor, který je "obrušován" uhlíky. Z podobného důvodu opotřebovávání se časem mění i spínací cívka. Naopak poměrně malému opotřebení podléhá břemenové víko a zadní víko startéru. Výměna těchto dílů jde na vrub dopravním nehodám nebo také korozi a působení prostředí.

Při opravě startéru je důležité si uvědomit, že ač je zjištěna příčina nefunkčnosti startéru v jiném než spotřebním díle, vždy by se měla provést také kontrola opotřebovatelných dílů a případně je vyměnit za bezvadné. Např. cena pouzdra je mezi 15 – 20 Kč za kus, sadu uhlíků pořídíte v průměru za 100 – 200 Kč. I v tomto případě je to malá částka v poměru ke škodě, která může vzniknout např. krátkými uhlíky v držáku uhlíků. V případě zkratu totiž pravděpodobně dojde k vyhoření rotoru startéru a ke škodám, ke kterým nemuselo dojít. Náklady na opravu startéru se mnohonásobně zvýší a to nepočítáme čas potřebný k demontáži a montáži některých typů startérů, které mohou být i několikahodinové. Pravidlo, že spokojený zákazník se k nám opět vrátí, platí i v tomto případě.

V nabídce firmy ALLSTAR můžete nalézt tyto náhradní díly do startérů

 

- rotor startéru 
- stator startéru
- statorové vinutí
- víko břemenové
- víko zadní
- spínací cívka
- víčko spínací cívky
- pohyblivý kontakt
- volnoběžka
- spojka
- pastorek
- vidlička
- převodovka
- planeta
- satelity
-pastorek
- kolektor rotoru startéru
- gumový tlumič záběru
- držák uhlíků
- vodítko uhlíku
- pružina
- sada uhlíků
- pouzdro
- ložisko válečkové, kuličkové
- šroub speciální
- podložka
- mezikroužek
- brzdící kroužek
- magnet do statoru
- simering
- O-kroužek
- stop kroužek
- gumová průchodka 

Nabízíme startéry do osobních i nákladních automobilů, stavebních a zemědělských strojů, na lodě, skútry, železniční stroje, vysokozdvižné vozíky a další speciální aplikace. V nabídce je také několik startéru do motocyklů (BMW, YAMAHA, KAWASAKI, HONDA), streamovací motory a navíjecí motory, tzv. navijáky.

Jak vyhledat startér?

Na startérech se originální číslo výrobce vyskytuje nejčastěji na statoru startéru nebo na břemenovém víku. Je uvedeno buď na štítku nebo také vyraženo přímo na povrchu již zmiňovaných částí startéru. K jednomu z nejčastějších omylů při určování čísla startéru dochází v případě BOSCH agregátů. Zákazník vám sdělí číslo např. z břemenového víka nebo ze spínací cívky startéru. Bosch totiž jako jeden z posledních výrobců uvádí výrobní čísla ND poctivě téměř na každé své součástce. Vzhledem k tomu, že u BOSCH agregátů se vyskytují některé díly jako universální, např. stator s permanentními magnety, dochází zde k nepřesnému určení ostatních ND. Proč? Pokud autoelektrikář použil stator, který má stejné rozměry jako ten poškozený, "změní" se tím i číslo startéru, jež je u BOSCH uváděno právě na statoru. Při následném určování ND, např. volnoběžky, nám sdělíte nevědomky již číslo neplatné, z jiného startéru. Je vám poté určena volnoběžka na číslo startéru, které bylo nadiktováno. Chybu odhalíte v okamžiku, kdy dodaná volnoběžka neodpovídá volnoběžce z originálního startéru. Proto doporučujeme, máte-li výrobní číslo na volnoběžce uvedeno, sdělte nám je. To platí samozřejmě nejen o volnoběžce, ale i o každém dílu, který si budete přát vyhledat. Předejdete tím možným chybám.

Kompletní nabídku alternátorů a startérů naleznete v našem katalogu CARGO č. 1.
Od výrobce BOSCH nabízíme vedle nových agregátů také agregáty repasované, a to pod obchodním názvem Bosch Exchange.
 


 

Jak by mohla probíhat generálka startéru BOSCH?

Pro opravu je vybrán startér BOSCH 0001 218 157. Důvodem opravy je občasné nezaskočení volnoběžky do věnce, tzv. protočení naprázdno. Po demontáži startéru z vozidla celek očistíme od hrubé nečistoty a začneme s jeho rozebíráním.
 
Startér je upnutý ve svěráku za břemenové víko tak, aby byl dobrý přístup k zadnímu víku a spínací cívce. Nejdříve odpojíme spínací cívku od držáku uhlíků a poté demontujeme krytku ze zadního víka. Po vyjmutí zajišťovacího kroužku rotoru, můžeme povolit oba svorníkové šrouby a odejmout zadní víko startéru. Před tím, než sundáme stator z břemenového víka, je nutné uvolnit držák uhlíků, a to tak, že zatlačíme vodítka uhlíku směrem ke komutátoru (kolektoru) rotoru a následným tahem dolů je uvolníme. Po uvolnění držáku uhlíků můžeme stator demontovat. Vysuneme také rotor z převodovky startéru.
 
K demontáži spínací cívky je třeba upnout do svěráku břemenové víko startéru tak, aby byly dobře přístupné upevňovací šrouby spínací cívky. Při tomto úkonu je nutné dbát na plastové díly spínací cívky, aby nedošlo k jejich poškození. K demontáži doporučujeme použít klepací šroubovák s příslušným bitem. Po povolení je možné demontovat spínací cívku včetně pružiny a jádra cívky.
 
V tento moment již lze vytáhnout z břemenového víka převodovku s volnoběžkou a vidličkou startéru, kterou "vycvakneme" z volnoběžky. Zbývá demontáž volnoběžky z převodovky startéru. Převodovku postavíme na rovnou pevnou plochu a přípravkem trubkovitého tvaru srazíme kladivem směrem dolů stop kroužek. Pro demontáž zajišťovacího kroužku použijeme šroubovák, kterým postupně uvolňujeme zajišťovací kroužek z drážky až jej zcela stáhneme z hřídele rotoru. Po sejmutí stop kroužku stáhneme volnoběžku z hřídele.

Nyní máme již celý startér rozebrán a tak přistoupíme k umytí všech ND kromě volnoběžky, kde může dojít k vymytí vazelíny v těle volnoběžky. Pozor také na díly jako rotor či stator, které nedoporučujeme namáčet do mycích prostředků z důvodu možného zkratu. Proto doporučujeme ND sušit nejlépe stlačeným vzduchem. Povrchové díly startéru můžete opískovat nebo jinak vizuálně upravit.

A nyní můžeme začít zjišťovat případné závady a stupeň opotřebení ND startéru. Vizuální kontrolou jsme zjistily nedostatečnou délku uhlíků a také to, že prokluzuje volnoběžka. Vyměníme tedy volnoběžku, naletujeme nebo nejlépe nabodujeme nové uhlíky k držáku uhlíků. Vyměníme pouzdra v břemenovém a zadním víku, a také v planetě a hřídeli převodovky. Je-li ve víku jehlové ložisko, nejlépe jej vyměňte za nové, anebo dle jeho stavu opotřebení promažeme. Co se týče mazání, nezapomeňte mazacím tukem také promazat ozubení satelitů, hřídel převodovky, čepy vidličky a krytku zadního víka. Protože jsme měnily uhlíky, musíme osoustružit (osmirkovat) komutátor, čímž zbrousíme případné nerovnosti na povrchu. Na vyčištění lamel komutátoru použijeme pilový plátek, kterým "přerušíte" veškeré špony mezi lamelami. V našem případě (jedná se o dieselový startér) je doporučeno opravit i spínací cívku, a to rozlisováním na ručním lisu. Vyměňte kontakty pevné a kontakt pohyblivý, který bývá velmi často "vyleptán" a materiál již nemá požadovaný průměr. Pak víčko zalisujeme zpět na cívku a tu namontujte zpět ke startéru.

Montáž startéru probíhá v opačném pořadí než demontáž. Máme-li startér již kompletně smontován, přezkoušíme jej po elektrické a mechanické stránce na zkušební stolici. Po zjištění, že startér pracuje zcela bezchybně jej namontujeme zpět do vozidla.